Όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια ακούμε γύρω μας να χρησιμοποιείται ο όρος «vintage» και κατά κύριο λόγο έχει συνδεθεί με τον χώρο της μόδας.

Συχνά δημιουργούνται έντονες διαφωνίες σχετικά με το τι είναι vintage και τι όχι, με πολλούς να υποστηρίζουν ότι vintage μπορεί να χαρακτηριστεί ένα αντικείμενο τουλάχιστον 20ετίας, ενώ άλλοι ονομάζουν vintage ρούχα και πράγματα ακόμα και μόλις 10 ετών.

Για να μιλήσουμε με ορισμούς, vintage θεωρείται οποιοδήποτε αντικείμενο παλιότερης δεκαετίας και πιο συγκεκριμένα που ανήκει στην περίοδο από το 1920 ως το 1980.

Ένα vintage ρούχο, για παράδειγμα, μπορεί να είναι ένα αυθεντικό ρούχο από εκείνη την εποχή, ενδεχομένως και μεταχειρισμένο, ή ένα ρούχο καινούριο, που αποτελεί όμως αντιγραφή του στυλ μιας παλιότερης δεκαετίας.

Σε αυτή την κατηγορία φυσικά δεν ανήκουν μόνο τα ρούχα. Vintage μπορεί να είναι ένα έπιπλο, ένα αυτοκίνητο, ένα βιβλίο, ένα τηλέφωνο, ένα γραμμόφωνο, ένας δίσκος, ένα διακοσμητικό βάζο, ένα κόσμημα, οτιδήποτε.

Σχετικοί με τον όρο vintage είναι οι όροι «ρετρό» και «αντίκα».

Αντίκες ονομάζουμε επίσημα τα αντικείμενα που χρονολογούνται σίγουρα έναν αιώνα πριν και συνήθως έχουν και κάποια ιστορική αξία.

Από την άλλη, ρετρό (retrospective) είναι πιο σύγχρονα αντικείμενα, τα οποία είναι vintage inspired, αποτελούν δηλαδή καινούρια σχέδια που έχουν εμπνευστεί από τα αυθεντικά αντικείμενα παλιότερης δεκαετίας.

Εδώ είναι και το σημείο, το οποίο χρειάζεται προσοχή, αφού πολλές φορές οι ομοιότητες μπορεί να ξεγελάσουν και να βρεθούμε να δίνουμε αρκετά λεφτά για να αποκτήσουμε ένα υποτίθεται αυθεντικό vintage κομμάτι, που τελικά είναι (μια καθόλου φθηνή) απομίμηση.

Γιατί είναι τόσο δημοφιλές το vintage στυλ;

Είτε πρόκειται για ενδύματα, είτε για στοιχεία διακόσμησης, το vintage στυλ γνωρίζει πλέον τεράστια απήχηση και έχει το δικό του δυναμικό κοινό θαυμαστών. Πως όμως κάτι «παλιομοδίτικο» έχει γίνει τόσο δημοφιλές;

Σε μια εποχή που έχουν δοκιμαστεί τα πάντα, κάθε είδους μόδες, τάσεις και τεχνικές, και εξ’ ολοκλήρου νέες ιδέες φαίνεται να μην υπάρχουν, είναι λογικό να αναβιώνουν οι παλιές καλές συνταγές.

Οι τάσεις της μόδας κάθε σεζόν έχουν τεράστιες επιρροές από παλιά, all time classic στοιχεία, τόσο που σχεδόν αποτελούνται αποκλειστικά από αυτά, με μικρές ή μεγαλύτερες πινελιές μοντερνιάς.

Το παρελθόν, όπως και να’χει, έχει πάντα μια γοητεία και μια αίγλη που κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Το στυλ των δεκαετιών του ’20, ’40, ’60 χαρακτηρίζεται από κομψότητα, ποιότητα και ρομαντισμό.

Τα vintage αντικείμενα δεν είναι απλά καλής ποιότητας και αισθητικής, αλλά αντανακλούν την κουλτούρα και τις αξίες μιας περασμένης εποχής, εκ διαμέτρου διαφορετικής από την σύγχρονη πραγματικότητα.

Στην εποχή του πλαστικού, της εμπορικής κουλτούρας και των απομιμήσεων, η αναβίωση του vintage στυλ αποτελεί μια διέξοδο σε μια νοσταλγική και εξιδανικευμένη εποχή, ένα νοητό ταξίδι στο χρόνο κι ένα είδος τιμής, θα λέγαμε, στις παλιές και αξιόλογες τεχνοτροπίες.

Κοινοποιήστε
Πτυχιούχος Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου με έφεση στην έκφραση μέσω του γραπτού λόγου. Στον τομέα της αρθρογραφίας έχω ασχοληθεί τόσο με γενική ειδησεογραφία, πολιτικά και κοινωνικά θέματα, όσο και με φωτορεπορτάζ, στήλες πολιτισμού, κριτικές δίσκων, αφιερώματα και συνεντεύξεις. Λάτρης της ανεξάρτητης και ερευνητικής δημοσιογραφίας με έμφαση στην ιστορία, την ψυχολογία, την εγκληματολογία και την κοινωνιολογία. Παράλληλη και αγαπημένη απασχόληση η τέχνη της φωτογραφίας.