Καθημερινά, μέσω των κοινωνικών δικτύων, ερχόμαστε σε επαφή με πολλούς influencers. Πολλές φορές δεν αντιλαμβανόμαστε με την πρώτη ματιά ότι πρόκειται για ένα άτομο που λειτουργεί τοιουτοτρόπως και θεωρούμε ότι πρόκειται απλά για έναν ακόμα ενθουσιώδη άνθρωπο που θέλει να μας πει για κάτι που του άρεσε ή του έκανε εντύπωση.

Κάποιοι δεν έχουν καταλάβει ακόμα ότι ο influencer πληρώνεται για να μας παρουσιάζει διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες, όπως θα έκανε ένας πωλητής σε μια επιχείρηση.

Η δουλειά του είναι να μπει στην ζωή μας σαν φίλος και να μας υποδείξει αυτά για τα οποία πληρώνεται να προωθήσει. Προσπαθεί να τα υποβάλει έμμεσα στους “φίλους” του, που τον εμπιστεύονται μέχρι ενός βαθμού και οι υποδείξεις του φαίνονται πιο αξιόπιστες από άλλους παραδοσιακούς τρόπους διαφήμισης.

Αυτό το άτομο ασκεί επιρροή στους γύρω του, επιδεικνύοντας πράξεις που παρακινούν και εμπνέουν το κοινό που τον παρακολουθεί, ώστε με τον έναν ή τον άλλον τρόπο να οδηγηθούν σε αγορά ή/και χρήση των προϊόντων.

Αυτό συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι έχουμε έμφυτο τον μιμητισμό, ως κοινωνικά όντα και ακολουθούμε τις νόρμες για να μην νιώθουμε εξοστρακισμένοι από το σύστημα.

Πρέπει να καταστεί κατανοητό ότι οι influencers στην πλειοψηφία τους δεν είναι ειδικοί για τα πράγματα που σας παρουσιάζουν, ούτε η ζωή τους είναι γεμάτη χλιδή και προνόμια όπως φαίνεται.

Δυστυχώς, λόγω των συγκυριών πολλοί έφηβοι της γενιάς των social media, αλλά και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που δεν γνωρίζουν σε βάθος το φαινόμενο, δεν αντιλαμβάνονται το εικονικό του πράγματος με αποτέλεσμα να συγκρίνουν τους εαυτούς τους με τον influencer που φαίνεται να ζει την τέλεια καθημερινότητα. Αυτό έχει ως συνέπεια να απογοητεύονται από την ζωή που κάνουν, να πέφτει το ηθικό τους, να ντρέπονται για την κατάστασή τους και εντέλει να οδηγούνται στα πρώτα στάδια της κατάθλιψης.

Να πώς θα τους αναγνωρίσεις πιο εύκολα:

  • Τους παρακολουθούν χιλιάδες ή και εκατομμύρια άτομα και η επικοινωνία περιορίζεται σε φωτογραφίες και προϊόντα, χωρίς να εμβαθύνουν σε προσωπικά θέματα. (Πριν θεωρήσεις πως είναι Ο ΠΑΣΙΓΝΩΣΤΟΣ τύπος, να σου πω ότι πολλοί αγοράζουν ψεύτικα σχόλια και Likes. ΝΑΙ, υπάρχει αυτή η δυνατότητα!)
  • Δημοσιογράφοι, ηθοποιοί, τραγουδιστές και διάφορα άλλα αναγνωρίσιμα πρόσωπα, έχουν και τέτοια δραστηριότητα, εκμεταλλευόμενοι την συμπάθεια του κοινού στο πρόσωπό τους ή τα έργα τους. (Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα γίνονται “μάχες” για το ποιος θα κλείσει την δουλειά με την εταιρεία. Είναι πολλά τα λεφτά, Άρη!)
  • Παρουσιάζονται ως ειδήμονες μιας συγκεκριμένης αγοράς προβάλλοντας συνέχεια πράγματα για αυτήν, όμως δεν μπαίνουν σε καμία συζήτηση για περαιτέρω ανάλυση και απλά σε παροτρύνουν να δοκιμάσεις κάτι. (Δεν τους νοιάζει να σε βοηθήσουν πραγματικά, αλλά να πουλήσουν όσο περισσότερο γίνεται.)
  • Προσπαθούν με τα likes και τα σχόλια να αποδείξουν ότι αυτό που σου πλασάρουν είναι ότι καλύτερο έχεις δει! (Σε πολλές περιπτώσεις απλά έχουν μεγάλο κύκλο γνωριμιών που στηρίζουν την δουλειά τους ή αγοράζουν ψεύτικα likes, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.)
  • Οι λεζάντες ή τα κείμενα τους μιλάνε με τα καλύτερα λόγια για αυτά που προωθούν, τα παρουσιάζουν ως μοναδικά και συγκλονιστικά και μετά από λίγες μέρες θα δεις να λένε τα ίδια για άλλο παρόμοιο προϊόν. (Αυτό που επιδιώκουν είναι να σε κάνουν να αγοράσεις για να φανεί ότι ασκούν επιρροή και να κλείσουν περισσότερες δουλειές, όχι να σε ενημερώσουν για τα προϊόντα.)

Ήδη μεγάλες εταιρείες στο εξωτερικό αναθεωρούν για την χρησιμότητα των influencers και την πραγματική τους αξία στις προωθητικές τους ενέργειες. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα θεωρούν ότι χάνει αξία το προϊόν τους στα μάτια του κόσμου όταν το προωθεί κάποιος influencer! Αυτό συμβαίνει επειδή ο κόσμος μαθαίνει και τον ανταγωνισμό από τον ίδιο άνθρωπο, χάνοντας έτσι το ενδιαφέρον του καταναλωτή.

Επίσης, συζητείται έντονα το γεγονός ότι υπάρχει κόσμος που ζητά συμβουλές για πολύ σημαντικά πράγματα που αφορούν τα προϊόντα, από τους ανθρώπους αυτούς που δεν είναι καν ειδικοί επί του θέματος και δεν παίρνουν ποτέ τις απαντήσεις που ψάχνουν, με αποτέλεσμα να χάνει τον καταναλωτή η εταιρεία.

Το δυσάρεστο είναι ότι υπήρχαν και περιπτώσεις όπου δόθηκαν μεν απαντήσεις, αλλά ήταν λανθασμένες κι έτσι υπήρξαν άσχημες συνέπειες στην υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών.

Γι’αυτό να θυμάσαι:

 Οποιοδήποτε θέμα και να σε απασχολεί, σίγουρα δεν θα στο λύσει ο influencer! Απευθύνσου σε άτομα του κύκλου σου, σε κάποιον ειδικό ή απευθείας στις εταιρείες που έχουν τα προϊόντα που σε ενδιαφέρουν.

⇒ Δεν υπάρχει λόγος να συγκρίνεις την ζωή σου με τον κάθε super wow τύπο που βλέπεις κάθε μισή ώρα στην αρχική σου να τρώει την ζωή με το κουτάλι! Οποιαδήποτε εικόνα κι αν σου παρουσιάζουν, η πραγματικότητα δεν εφάπτεται με την παρουσία τους στα social media. Γιατί να εφάπτεται με την ζωή σου;

Κοινοποιήστε
Διαμαντούλα Χατζηαντωνίου
Απόφοιτη ΙΕΚ Οικονομίας & Διοίκησης και πιστοποιημένη Δημοσιογράφος διαδικτύου, με συμμετοχές σε πολλά σεμινάρια ποικίλου ενδιαφέροντος και κατευθύνσεως. Έχει λάβει το πρώτο βραβείο ποίησης στην Θεσσαλία, σε μαθητικό διαγωνισμό. Δραστηριοποιήθηκε, μεταξύ άλλων, ως ραδιοφωνική παραγωγός, αρθρογράφος καλλιτεχνικών ειδήσεων και ερασιτέχνης ηθοποιός. Θρέφει μεγάλη αγάπη για τις τέχνες, την φύση, την φιλοσοφία και την ψυχολογία ενώ αφιερώνει αρκετό χρόνο σε θέματα κοινωνικής και ιστορικής φύσεως. Αγαπημένη της ερώτηση: Γιατί; Αγαπημένο μότο: Αξίζει να βρίσκεις λόγους να γελάς