Μπαίνοντας στο καλοκαίρι, αλλάζει η διάθεση όλων και περισσότερο των παιδιών που ονειρεύονται άπειρες ώρες παιχνιδιού, ειδικά αυτή την περίοδο, μετά από όσα έχουν υποστεί. Είναι λοιπόν μια ευκαιρία να δοκιμάσουν νέα παιχνίδια που θα τους δώσουν την δυνατότητα να διασκεδάσουν και να πειραματιστούν με τους φίλους τους!
Οι ομαδικές δραστηριότητες υπό επίβλεψη, μόνο ωφέλη μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά, επομένως η επανένταξή τους σε ομάδες και σε κοινωνικού τύπου ενέργειες, θα τα βοηθήσει να ξεπεράσουν την τραυματική εμπειρία του εγκλεισμού και της απομόνωσης…
Ερευνώντας λοιπόν, διάφορες πηγές σας ετοιμάσαμε μια λίστα με ομαδικά παιχνίδια από όλο τον κόσμο, τα οποία μπορούν να εγγυηθούν διασκεδαστικές, νέες περιπέτειες για τους μικρούς μας φίλους!
Οι οδηγίες είναι απλές και τα μέσα που χρειάζεστε λίγα! Αυτό που είναι βέβαιο, είναι πως τα παιδιά θα ευχαριστηθούν τόσο το ίδιο το παιχνίδι όσο και την διάδραση μεταξύ τους.
Για πάμε να τα δούμε λοιπόν!
» Χιλή: Corre, Corre la Guaraca
Το όνομα του παιχνιδιού μεταφράζεται σε “Run, Run, la Guaraca” με τη Γκουαράκα να είναι στην πραγματικότητα μια ανούσια, αστεία λέξη.
Παίκτες: Πέντε ή περισσότεροι, ηλικίας 5 ετών και άνω
Τι θα χρειαστείτε: Ένα μαντήλι.
Πώς παίζεται: Όλοι οι παίκτες, με εξαίρεση τον δρομέα, κάθονται σε κύκλο. Ο δρομέας τρέχει γύρω γύρω από τον κύκλο κρατώντας ένα μαντήλι. Τα καθισμένα παιδιά με κλειστά τα μάτια, τραγουδούν “Τρέξε, τρέξε Γκουαράκα, άμα σε πιάσω, έχασες για πλάκα!”
Ο δρομέας προσπαθεί όσο πιο αθόρυβα μπορεί να ρίξει το μαντήλι στην πλάτη ενός εκ των παιδιών που κάθονται και αρχίζει να τρέχει.
Αν καταφέρει να κάνει έναν γύρο όλο τον κύκλο πριν ο παίκτης αντιληφθεί ότι είναι στην πλάτη του το μαντήλι, τότε ο καθισμένος παίκτης βγαίνει εκτός και ο δρομέας συνεχίζει να είναι δρομέας και στον επόμενο γύρο.
Αν όμως ο καθισμένος παίκτης τον πιάσει πριν αρχίσει να τρέχει, πρέπει να του ρίξει το μαντήλι και τα τον πετύχει. Εφόσον τον πετύχει, ο δρομέας είναι εκτός, διαφορετικά ο παίκτης χάνει την θέση του και γίνεται εκείνος ο δρομέας. Νικητής είναι εκείνος που θα βγάλει τους περισσότερους παίκτες εκτός.
» Ελλάδα: 1-2-3 Κόκκινο φως
Αυτό το παιχνίδι συναρπάζει εδώ και γενιές πλήθος παιδιών αλλά έχει εξίσου μεγάλη απήχηση ως εκπαιδευτική δραστηριότητα και στο εξωτερικό, ειδικά μετά από μαθητικές επισκέψεις στα μουσεία, με μόνη παραλλαγή της προσφώνησης σε “Αγάλματα” ενώ οι παίκτες παίρνουν πόζες των διασήμων αγαλμάτων του μουσείου που μόλις επισκέφθηκαν.
Παίκτες: Τέσσερις ή περισσότεροι. ηλικίας 4 ετών και άνω
Τι θα χρειαστείτε: Μια μεγάλη έκταση (ένα πάρκο, μια πλατεία, μια “αλάνα” ή κάποιο γήπεδο)
Πώς παίζεται: Αρχικά έχουμε τον παίκτη που έχει το λεγόμενο “περιπτεράκι”, έχει δηλαδή την βάση του στην άκρη του χώρου και προσπαθεί να την προστατέψει. Ο παίκτης αυτός γυρίζει πλάτη στους υπόλοιπους παίκτες και φωνάζει “1-2-3 Κόκκινο φως”. Μπορεί να το πει όσες φορές θέλει χωρίς να γυρίσει καθαρά για να “μπλοφάρει” κι επομένως δεν υπάρχει σαφής χρόνος λήξης για τους υπόλοιπους παίκτες.
Όση ώρα ο παίκτης μετράει στο περιπτεράκι, οι υπόλοιποι όπως είναι διασκορπισμένοι σε κάθε “1-2-3 Κόκκινο φως” κινούνται προς το μέρος του. Κάθε φορά όμως πρέπει στην λήξη της φράσης να παγώνουν σε διάφορες πόζες σαν αγάλματα.
Έτσι, όταν ο κεντρικός παίκτης αποφασίσει να γυρίσει πρέπει όσους εντοπίσει εν κινήσει, τους βγάζει εκτός ενώ τους υπόλοιπους προσπαθεί να τους κάνει να γελάσουν ή να κινηθούν. Νικητής είναι εκείνος που θα καταφέρει είτε να φτάσει πρώτος στο περιπτεράκι, είτε να βγάλει όλους τους άλλους παίκτες εκτός.
» Πακιστάν: Oonch Neech
Πρόκειται για ένα παιχνίδι που παίζεται περισσότερο στις μεγάλες πόλεις του Πακιστάν, όπου ο χώρος είναι περιορισμένος και τα παιδιά ανακάλυψαν πως μπορεί να υπάρξει διασκέδαση “μετ΄εμποδίων”.
Παίκτες: Τέσσερις ή περισσότεροι, ηλικίας 5 ετών και άνω
Τι θα χρειαστείτε: Έναν υπαίθριο χώρο με πολλά εμπόδια (όπως κούτσουρα, τσουλήθρα, κούνιες, βράχια ή παγκάκια).
Πώς παίζεται: Το παιχνίδι ξεκινά με τον κεντρικό παίκτη ο οποίος επιλέγει είτε oonch (πάνω) είτε neech (κάτω). Αν επιλέξει κάτω, τότε το έδαφος δεν είναι ασφαλές και οι υπόλοιποι παίκτες πρέπει με κάποιον τρόπο να βρεθούν πάνω σε κάτι άλλο προκειμένου να μην χάσουν και βγουν εκτός παιχνιδιού. Αν όμως επιλέξει πάνω, τότε το έδαφος είναι ασφαλές, κι όλοι πρέπει να παραμείνουν ακίνητοι.
Οι συνεχόμενες εναλλαγές γρήγορα βγάζουν τον πρώτο παίκτη εκτός ο οποίος γίνεται αυτομάτως ο κεντρικός παίκτης στον επόμενο γύρο του παιχνιδιού.
Νικητής σε αυτό το παιχνίδι δεν υπάρχει! Σταματούν τα παιδιά να το παίζουν μόλις βαρεθούν ή κουραστούν από το συνεχόμενο τρέξιμο! Σαν παιχνίδι πάντως είναι πολύ διασκεδαστικό και αποτελεί εξαιρετικό τρόπο σωματικής άσκησης!
» Γκάνα: Pilolo
Στις αγροτικές περιοχές της Γκάνα, οι επιλογές των παιδιών είναι αρκετά περιορισμένες, αλλά όπως φαίνεται έχουν βρει μοναδικούς τρόπους για παιχνίδι και διασκέδαση.
Παίκτες: Έξι, ηλικίας 4 ετών και άνω
Τι θα χρειαστείτε: Πέτρες.
Πώς παίζεται: Από τους 6 παίκτες, ο ένας κάνει τον αρχηγό και ακόμα ένας τον χρονομετρητή. Αυτοί οι 2 ορίζουν μια διαδρομή και την γραμμή τερματισμού. Ο αρχηγός κατά την πορεία της διαδρομής κρύβει κρυφά τις πέτρες, ενώ οι υπόλοιποι παίκτες έχουν γυρισμένη την πλάτη τους. Ο χρονομέτρης στήνεται και περιμένει στη γραμμή τερματισμού για να κρίνει ποιος παίκτης είναι ο πρώτος.
Όταν ο αρχηγός φωνάξει “Pilolo!” ο χρονομέτρης ξεκινά το ρολόι και οι παίκτες ξεκινούν τρέχοντας για την αναζήτηση μιας πέτρας την οποιά, μόλις την βρουν πρέπει να πάνε στην γραμμή τερματισμού. Ο πρώτος που τερματίζει κάθε γύρο κερδίζει κι έναν βαθμό.
Στον επόμενο γύρο, ορίζονται νέος χρονομετρητής και αρχηγός και το παιχνίδι επαναλαμβάνεται όσες φορές θέλει η παρέα. Νικητής είναι ο παίκτης που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους στο σύνολο των γύρων.
» Δημοκρατία της Κορέας: Kongki Noli
Η Κορέα μπορεί να είναι ένα σύγχρονο έθνος σήμερα, αλλά η ιστορία της χρονολογείται πάνω από 5.000 χρόνια πίσω και η χώρα διατηρεί πολλές παραδοσιακές κουλτούρες, μέσα από τις οποίες προκύπτει και το παιχνίδι Kongki Noli.
Παίκτες: Δύο ή περισσότεροι, ηλικίας 5 ετών και άνω
Τι θα χρειαστείτε: Πέντε μικρές πέτρες.
Πώς παίζεται: Ο παίκτης 1 διασκορπίζει πέντε μικρές πέτρες στο έδαφος και στη συνέχεια μαζεύει μια, την πετάει στον αέρα και προσπαθεί γρήγορα να πάρει ακόμα μια πέτρα εγκαίρως, πριν πιάσει αυτή που μόλις πέταξε. Τώρα, έχει δύο στο χέρι του, ρίχνει την μια από αυτές στον αέρα και παίρνει από κάτω μια τρίτη.
Αυτό συνεχίζεται μέχρι να έχει όλες τις πέτρες στο χέρι του. Στον δεύτερο γύρο, ο παίκτης μαζεύει δύο πέτρες κάθε φορά που ρίχνει μια στον αέρα. Στον τρίτο γύρο παίρνει τρεις, κ.ο.κ.
Αφού ο παίκτης τις έχει μαζέψει όλες, τις πετάει όλες μαζί στον αέρα και προσπαθεί να τις πιάσει. Ο αριθμός των πετρών που πιάνει είναι και το τελικό σκορ του παίκτη και ακολουθεί η σειρά του επόμενου ατόμου. Νικητής είναι αυτός που έχει κάνει το καλύτερο σκορ.
» Ηνωμένο Βασίλειο: Pass the Parcel
Το Pass the Parcel είναι το δημοφιλές παιχνίδι των πάρτι του Ηνωμένου Βασιλείου, και φημολογείται ότι έχει τις ρίζες του στη μεσαιωνική εποχή, κατά τη διάρκεια της οποίας τα δώρα ήταν τυλιγμένα σε ύφασμα και δεμένα με όμορφες κορδέλες.
Παίκτες: Πέντε ή περισσότεροι, ηλικίας 4 ετών και άνω
Τι θα χρειαστείτε: Ένα δώρο “έκπληξη”, χαρτί περιτυλίγματος (ή εφημερίδα), κολλητική ταινία και μουσική.
Πώς παίζεται: Πριν ξεκινήσει το παιχνίδι, η μαμά ή ο μπαμπάς θα χρειαστεί να φτιάξει το δέμα τυλίγοντας το δώρο “έκπληξη” με πολλά και διαφορετικά στρώματα από χαρτί.
Η χρήση διαφορετικού μοτίβου ή χρώματος για κάθε στρώμα θα διευκολύνει τα παιδιά στο να τα ξεχωρίζουν.
Στην συνέχεια, τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και μπαίνει η μουσική. Οι παίκτες περνούν το δέμα ο ένας στον άλλον μέχρι να σταματήσει τη μουσική και ο παίκτης που κρατά το “δώρο” αφαιρεί το πρώτο στρώμα χαρτιού. Στην συνέχεια παίζει ξανά η μουσική, το “δώρο” περνάει από χέρι σε χέρι και στην πάυση της μουσικής, αφαιρείται το επόμενο στρώμα χαρτιού.
Η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να αφαιρεθεί το τελικό στρώμα χαρτιού και το παιδί που “κερδίζει” το δώρο μπορεί να το κρατήσει.
» Αυστραλία: Skippyroo Kangaroo
Η Αυστραλία είναι μια τεράστια, μυστηριώδης γη, γεμάτη με υπέροχα άγρια φυτά αλλά και ζώα, όπως το καγκουρό το οποίο αποτελεί σύμβολό της και δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει τα παιδιά της!
Παίκτες: Το πολύ 25 ή τουλάχιστον 6, ηλικίας 3 ετών και άνω
Πώς παίζεται: Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και ένας ενήλικος ζητά από ένα παιδί να πάει στη μέση και να γίνει το πρώτο Skippyroo, το καγκουρό. Το Skippyroo γονατίζει προς τα εμπρός ή κάθεται “κούκου” με κλειστά τα μάτια, ενώ τα υπόλοιπα παιδιά στον κύκλο τραγουδούν: “Το Skippyroo, το καγκουρό, κοιμάται μες στον ήλιο, αλλά έρχεται ένας κυνηγός. Αν δεν τρέξει θα το πιάσει.”
Σε αυτή τη φάση ο ενήλικος δείχνει ένα από τα παιδιά που κάθεται στον κύκλο, το οποίο στη συνέχεια αγγίζει στον ώμο το Skippyroo και λέει, “Μαντέψτε ποιος σε έπιασε;” και περιμένει. Το Skippyroo προσπαθεί να ονομάσει τον “κυνηγό” και αν μαντέψει σωστά, ανταλλάσσει θέση με εκείνο. Το παιχνίδι πάει πάλι από την αρχή και συνεχίζεται έως ότου όλα τα παιδιά έχουν περάσει από την θέση του Skippyroo.
» Ισραήλ: Go-Go-Im
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, την εποχή που “γίνονται” τα βερίκοκα, τα παιδιά του Ισραήλ παίζουν παιχνίδια με τα μικρά τους κουκούτσια γνωστά ως go-gos.
Παίκτες: Δύο ή περισσότεροι, ηλικίας 5 ετών και άνω
Τι θα χρειαστείτε: Τουλάχιστον 20 κουκούτσια βερίκοκου κι ένα κουτί ανά παίκτη. Εναλλακτικά, αντί για κουκούτσια, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε βελανίδια ή μικρές πέτρες.
Πώς παίζεται: Με τη βοήθεια ενός ενηλίκου, οι παίκτες προετοιμάζουν τα κουτιά τους κόβοντας έξι τρύπες διαφόρων μεγεθών κατά μήκος της μιας πλευράς. Η μικρότερη τρύπα πρέπει να είναι ελαφρώς μεγαλύτερη από ένα go-go, ενώ οι άλλες είναι ολοένα και μεγαλύτερες. Σε κάθε τρύπα δίνεται μια τιμή σημείου, συνήθως 1 (για το μεγαλύτερο άνοιγμα), 2, 5, 10, 50 και 100 (για την πιο δύσκολη τρύπα).
Το παιχνίδι ξεκινά σε απόσταση περίπου πέντε ποδιών (ή πιο κοντά αν αυτό είναι πολύ δύσκολο), απ’όπου ο παίκτης προσπαθεί να ρίξει ένα από τα κουκούτσια του στο κουτί ενός άλλου παίκτη. Εάν το καταφέρει, η τιμή πόντου της τρύπας καθορίζει πόσα go-gos πρέπει να του δώσει ο παίκτης. Εάν αστοχήσει, χάνει το ένα go-go του.
Το παιχνίδι συνεχίζεται με τον επόμενο παίκτη κ.ο.κ. και νικητής είναι εκείνος που θα αποκλείσει τους υπόλοιπους κατακτώντας τα περισσότερα κουκούτσια!