Τα κάστανα είναι μια ιδιαίτερα θρεπτική τροφή και καλή πηγή πρωτεϊνών και υδατανθράκων με πολλά οφέλη για την υγεία μας. Επίσης είναι ένας καρπός, που εκτός από το ότι είναι πολύ νόστιμος, θυμίζει χειμώνα, τζάκι, χουχούλιασμα και κάτι οικείο, κάτι από παλιά.

Η καστανιά λέγεται και αρτόδεντρο, αφού λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της, πολλοί λαοί από την αρχαιότητα έως και σήμερα παρασκευάζουν αλεύρι από τους καρπούς της.

Ο καρπός του κάστανου ωριμάζει από τις αρχές Σεπτεμβρίου μέχρι τέλη Νοεμβρίου ανάλογα με την ποικιλία και τις συνθήκες.

Οι καστανιές μπορούν να δώσουν από 30 ως 50 κιλά κάστανα και ευδοκιμούν σε υψόμετρο άνω των 250 μέτρων.

Τα κάστανα έχουν αρκετές θερμίδες (περίπου 370 τα 100 γραμμάρια), γι’αυτό θα πρέπει να τα καταναλώνουμε σε ελεγχόμενη, μέτρια ποσότητα, όμως είναι επίσης πλούσια σε μέταλλα και βιταμίνες.

  • Περιέχουν πολλές διαιτητικές φυτικές ίνες, που βοηθούν το γαστρεντερικό σύστημα, μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά.
  • Περιέχουν αρκετή ποσότητα πρωτεΐνης, της οποίας η βιολογική αξία είναι εφάμιλλη της πρωτεΐνης του αυγού και αφομοιώνεται εύκολα από τον οργανισμό.
  • Περιέχουν βιταμίνες Β1 και Β2, βιταμίνη C και φυλλικό οξύ.
  • Περιέχουν λιγότερο λίπος σε σχέση με άλλους καρπούς και είναι καλή πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία βοηθούν στη μείωση της κακής χοληστερόλης (LDL) και αύξηση της καλής (HDL).
  • Συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου ως υποκατάσταστο δημητριακών.
  • Περιέχουν σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, μαγγάνιο και σελήνιο, συστατικά που παίζουν σημαντικό ρόλο σε αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις αντιδράσεις του οργανισμού.
  • Επίσης δεν περιέχουν γλουτένη, γεγονός που τα κάνει ιδανικά για κατανάλωση και από άτομα με δυσανεξία ή κοιλιοκάκη.

Τα κάστανα στην γαστρονομία

Τα κάστανα είναι μια πλήρης και θρεπτική τροφή ιδανική για παιδιά στην ανάπτυξη, για αθλητές και βασικά για οποιονδήποτε. Μπορούν να φαγωθούν σκέτα, απλά βραστά ή ψητά, αλλά και να αξιοποιηθούν σε φαγητά ή γλυκά.

Ταιριάζουν με χειμωνιάτικα πάντα μαγειρευτά φαγητά με κρέας ή σκληρό λιπαρό ψάρι ως γέμιση ή συνοδευτικό, ενώ σε διάφορες κουζίνες του κόσμου χρησιμοποιείται επίσης σε σούπες, σαλάτες ή πουρέ.

Ιδιαίτερη χρήση έχει το κάστανο και στην ζαχαροπλαστική, όπου συναντάμε το μαρόν γκλασέ, το μαρόν ντεγκιζέ (τυλιγμένο σε σοκολάτα) και το μαρόν αλ αρμανιάκ (που διατηρείται στο ομώνυμο μπράντι). Είναι το κυρίαρχο υλικό της διάσημης τούρτας Mont Blanc, ενώ ο πουρές του φιγουράρει συχνά σε διάφορα γλυκίσματα, όπως μους, πουτίγκα, παγωτό, κρέμα καραμελέ, κορμός και λοιπά. Ενδιαφέρουσα γλυκιά εκδοχή του είναι και η μαρμελάδα κάστανο.

Για να βράσετε τα κάστανα, αρχικά θα πρέπει να τα χαράξετε σε μια πλευρά χωρίς να τα ανοίξετε. Θα χρειαστούν 15-20 λεπτά σε ελαφρώς αλατισμένο νερό και μέτρια φωτιά.

Για να τα ψήσετε, αφού πάλι τα χαράξετε στην κυρτή, κατά προτίμηση, πλευρά τους, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ειδική σχάρα για το τζάκι ή απλά σε τηγάνι στο μάτι της κουζίνας. Χρειάζονται περίπου 20 λεπτά σε μέτρια φωτιά.

Πως και πόσο συντηρούνται τα κάστανα 

Δυστυχώς τα κάστανα δεν διατηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αν τα βράσετε και τα καθαρίσετε, μπορούν να συντηρηθούν στη κατάψυξη. Ωμά μπορούν να συντηρηθούν για μερικές εβδομάδες στο ψυγείο κλεισμένα αεροστεγώς σε πλαστικές σακούλες.

Γενικά προτιμήστε να αγοράζετε φρέσκα κάστανα και αυτά που μπορείτε να γνωρίζετε ότι δεν έχουν υποστεί ραντίσματα. Για να καταλάβετε ότι ένα κάστανο είναι φρέσκο, όταν το ανοίξετε η σάρκα του θα πρέπει να είναι λευκή και σκληρή.

Κοινοποιήστε
Πτυχιούχος Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου με έφεση στην έκφραση μέσω του γραπτού λόγου. Στον τομέα της αρθρογραφίας έχω ασχοληθεί τόσο με γενική ειδησεογραφία, πολιτικά και κοινωνικά θέματα, όσο και με φωτορεπορτάζ, στήλες πολιτισμού, κριτικές δίσκων, αφιερώματα και συνεντεύξεις. Λάτρης της ανεξάρτητης και ερευνητικής δημοσιογραφίας με έμφαση στην ιστορία, την ψυχολογία, την εγκληματολογία και την κοινωνιολογία. Παράλληλη και αγαπημένη απασχόληση η τέχνη της φωτογραφίας.