Είμαστε σε μια περίοδο χρονικά που υπάρχει μια στροφή στην πιο υπεύθυνη κατανάλωση, εκείνη που δεν είναι επιβλαβής για τον πλανήτη και την κοινωνία. Έχει κριθεί αναγκαία η αλλαγή στον τρόπο που παράγουμε και καταναλώνουμε προϊόντα και σε αυτό έχουν συμβάλλει οι αναρίθμητες επιστημονικές έρευνες, οι οποίες πολλές φορές έκρουσαν τα καμπανάκια του κινδύνου αλλά δεν είχαμε και την καλύτερη δυνατή ακοή, απ’ότι φαίνεται.

Πλέον όλο και περισσότεροι στρέφονται στις πιο οικολογικές επιλογές οι οποίες ωστόσο δεν είναι απαραίτητα και οι πιο βιώσιμες αφού στον βωμό της προώθησης πολλά βαφτίζονται αναλόγως προκειμένου να μην χάσουν τους πελάτες τους…

Ποια είναι αυτά τα μικρά βήματα που μπορείς να κάνεις για να είσαι όσο το δυνατόν πιο σίγουρος/η για τις επιλογές σου;

1.Ψάξε πληροφορίες για το προϊόν πριν το αγοράσεις

Η πληροφόρηση είναι το παν για όλα τα θέματα! Έτσι πρέπει να κινηθείς κι εδώ. Μπορεί άθελά σου να επέλεγες και να υποστήριζες προϊόντα που για την παράγωγη τους χρησιμοποιούν κάποιες μη αποδέκτες οικολογικά πρακτικές. Όχι ότι θα τις μάθεις όλες αλλά αυτό μπορεί να σε στρέψει σε άλλα προϊόντα για τα οποία έχεις μεγαλύτερη πληροφόρηση και μεγαλύτερη ασφάλεια για τις συνέπειες των επιλογών σου.

2.Προτίμησε πιο φυσικά προϊόντα

Εκεί που όλα γίνονταν από παράγωγα του πετρελαίου και ήταν 1000 πιο φτηνά, σήμερα λέμε στοπ. Ξύλο, λινάρι, γυαλί, βαμβάκι και μέταλλο μπορεί να μας γυρνάνε χρόνια πίσω άλλα μπαίνουν και πάλι στην ζωή μας αφού είναι βιοδιασπώμενα και δεν αφήνουν ηχηρό αποτύπωμα.

3.Χρησιμοποίησε φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς

Μεγάλο ποσοστό των ρύπων που εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα προέρχονται από τα μηχανοκίνητα μέσα μεταφοράς. Σταμάτα να χρησιμοποιείς το αυτοκίνητο για να πας στην άλλη γωνία, χρησιμοποίησε το λεωφορείο για πιο μακρινές αποστάσεις ή βάλε στην ζωή σου το περπάτημα, το ποδήλατο ή το πατίνι. Σίγουρα αυτό όχι μόνο θα βοηθήσει την κατάσταση στον πλανήτη αλλά και στο σώμα σου αφού όσο πιο πολύ κινείσαι τόσο καλύτερα!

4.Δώσε μια…”δεύτερη ευκαιρία” σε ένα ρούχο/μια συσκευή

Παλιά, όταν ήμασταν παιδιά, ανανεώναμε την γκαρνταρόμπα μας με τα ρούχα συγγενών και φίλων ή παίζαμε με τα παιχνίδια των μεγαλύτερων αδερφών/ξαδερφών μας. Εντάξει δεν κακοπεράσαμε, γιατί στην πορεία να τα χαλάσουμε;

Η καταναλωτική μανία και οι εναλλαγές των τάσεων έχουν οδηγήσει χιλιάδες ρούχα και αντικείμενα σε αποθήκες, ντουλάπες ή και στα σκουπίδια. Η ανάγκη να την δούμε αλλιώς έχει ήδη ξεκινήσει και καταστήματα second hand ειδών εξαπλώνονται όλο και περισσότερο. Κι αν δεν θες να αγοράζεις από δεύτερο χέρι σκέψου τουλάχιστον να δίνεις κάπου όσα δεν θες. Έστω κι ανθρωπιστικά να το δεις, κάποιος άλλος μπορεί να το χρειάζεται!

5.Ανακύκλωσε, επαναχρησιμοποίησε, επισκεύασε

Το τρίπτυχο recycle – reuse –  repair κυκλοφορεί σαν ιδέα και τάση εδώ και μια 10ετία. Τρόποι επανάχρησης προϊόντων που δεν είναι πλέον χρηστικά, σήμερα γίνονται viral και τα βιντεάκια DIY τέτοιου τύπου ανακυκλώνονται σε βάθος χρόνου μες στο διαδίκτυο, ενώ υπάρχουν και ειδικές τηλεοπτικές εκπομπές τέτοιου τύπου στο εξωτερικό. Βρες τρόπους για να αξιοποιήσεις κάτι πριν αποφασίσεις να το πετάξεις ή δώσ’το σε κάποιον που γνωρίζει πως να το κάνει.

6.Επέλεξε τους τοπικούς παραγωγούς

Αυτό το κλισέ δεν είναι μόνο καλό για την τοπική αγορά και την τοπική παραγωγή, είναι καλό τόσο για το περιβάλλον όσο και για την υγεία σου. Εκτός από το ότι μπορείς να γνωρίζεις από που προέρχονται και με ποιο τρόπο έχουν παραχθεί τα προϊόντα γνωρίζεις και τους ανθρώπους που τα παράγουν. Δεν είναι μόνο οι πληροφορίες που μπορείς να έχεις άμεσα και ιδίοις όμμασι είναι και οι διαπροσωπικές σχέσεις που ενισχύουν την ασφάλεια της κατανάλωσης των προϊόντων.

7.Αναζήτησε κάποιες πιστοποιήσεις

Υπάρχουν διεθνώς αναγνωρισμένες πιστοποιήσεις που μπορούν να μας εξασφαλίσουν κάποιες πιο οικολογικές επιλογές. Ενδεικτικά αναφέρω την πιστοποίηση PETA η οποία δίνεται σε όσους παράγουν προϊόντα χωρίς να έχουν κακοποιήσει ή μεταχειριστεί κάποιο ζώο. Σίγουρα υπάρχουν πάρα πολλές και καλό θα ήταν να μάθεις κάποιες από αυτές και να τις αναζητάς στα προϊόντα που επιλέγεις.

8.Παρατήρησε τις διαφημιστικές καμπάνιες

Όταν οι προτιμήσεις του κοινού τείνουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων οι εταιρίες αναγκάζονται να συμμορφωθούν και να επαναπροσδιορίσουν τα προϊόντα τους τα οποία προωθούν αναλόγως.

Δεν είναι βέβαιο ότι όλα είναι όπως τα παρουσιάζουν γι’αυτό μην ενθουσιάζεσαι με τις λέξεις organic, vegan, cruelty-free, bio, eco-friendly και άλλες τόσες που έχουν εισάγει στις καμπάνιες τους. Πολλές φορές απλά για να είναι μες στις τάσεις και το ρεύμα της εποχής, μιλάνε για τα ίδια πράγματα με άλλα λόγια.

Δώσε βάση στις πληροφορίες που λαμβάνεις στο σύνολό τους και όχι μεμονωμένα. Είναι πολύ σημαντικό και θα σε βοηθήσει να καταλάβεις πόσο σημαντικά είναι όσα έχουν ήδη αναφερθεί προηγουμένως.

Κοινοποιήστε
Διαμαντούλα Χατζηαντωνίου
Απόφοιτη ΙΕΚ Οικονομίας & Διοίκησης και πιστοποιημένη Δημοσιογράφος διαδικτύου, με συμμετοχές σε πολλά σεμινάρια ποικίλου ενδιαφέροντος και κατευθύνσεως. Έχει λάβει το πρώτο βραβείο ποίησης στην Θεσσαλία, σε μαθητικό διαγωνισμό. Δραστηριοποιήθηκε, μεταξύ άλλων, ως ραδιοφωνική παραγωγός, αρθρογράφος καλλιτεχνικών ειδήσεων και ερασιτέχνης ηθοποιός. Θρέφει μεγάλη αγάπη για τις τέχνες, την φύση, την φιλοσοφία και την ψυχολογία ενώ αφιερώνει αρκετό χρόνο σε θέματα κοινωνικής και ιστορικής φύσεως. Αγαπημένη της ερώτηση: Γιατί; Αγαπημένο μότο: Αξίζει να βρίσκεις λόγους να γελάς