Μετά από απόφαση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων μειώνονται έως και καταργούνται τα μαθήματα καλλιτεχνικών, μουσικής, κοινωνικών και πολιτικών επιστημών στις τάξεις του λυκείου.

Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων τόσο από την πλευρά των εκπαιδευτικών όσο και των πολιτών. Από την ημέρα της ανακοίνωσης των αλλαγών αυτών, μέχρι και την οριστικοποίηση τους, έχουν πολλάκις αμφισβητηθεί τα κίνητρα, αλλά και τα αποτελέσματα που θα επιφέρουν οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις στο σύστημα εκπαίδευσης.

_____________________________________

Αναλυτικά οι αλλαγές στις τάξεις των γενικών ημερησίων λυκείων:

Α’ Λυκείου

  • Μειώνεται κατά μία ώρα το μάθημα «Πολιτική Παιδεία»
  • Καταργείται εντελώς το μάθημα “Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες”, το οποίο παρακολουθούσαν οι μαθητές δύο ώρες την εβδομάδα.
  • Καταργούνται τα μαθήματα επιλογής “Γεωγραφία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων”, “Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός” και “Καλλιτεχνική Παιδεία”, το οποίο συμπεριλαμβάνει το μάθημα των καλλιτεχνικών, της μουσικής και των στοιχείων της θεατρολογίας. Τα παιδιά μέχρι πρότινος είχαν να διαλέξουν ανάμεσα σε αυτά τα μαθήματα σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους και τις κλίσεις τους.

Στην ίδια τάξη ενισχύονται:

  • Τα Αγγλικά, τα οποία πλέον γίνονται υποχρεωτικό μάθημα τριών ωρών για όλους.
  • Οι “Εφαρμογές Πληροφορικής”, που από μάθημα επιλογής γίνεται γενικής παιδείας και θα παρακολουθείται από όλους τους μαθητές.

Β’ Λυκείου

  • Καταργείται το μάθημα “Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία”, το οποίο παρακολουθούταν δύο ώρες την εβδομάδα.
  • Μειώνεται το μάθημα επιλογής ξένης γλώσσας, μεταξύ Γερμανικών και Γαλλικών, σε μία ώρα την εβδομάδα, από δίωρο εβδομαδιαίο μάθημα.
  • Καταργείται το μάθημα “Ερευνητικές Δημιουργικές Δραστηριότητες”.
  • Καταργείται το μάθημα “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών”, που συμπεριλαμβάνει την Κοινωνιολογία, καθώς και την Κοινωνική και Πολιτική Επιστήμη. Την θέση του συγκεκριμένου μαθήματος παίρνουν τα Λατινικά για τους μαθητές των Ανθρωπιστικών Σπουδών.
  • Μειώνεται κατά μία ώρα το μάθημα της Φυσικής στην ομάδα των θετικών επιστημών και αντικαθίσταται από την μία ώρα επιπλέον των Μαθηματικών.

Στην ίδια τάξη ενισχύονται:

  • Τα Αγγλικά, ως πλέον υποχρεωτικό μάθημα προς όλους τους μαθητές.
  • Προστίθεται μία ώρα ακόμα στο μάθημα “Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ”
  • Το μάθημα της “Φυσικής Αγωγής” από μονόωρο γίνεται δίωρο.

Γ’ Λυκείου

  • Καταργούνται τα μαθήματα επιλογής Γαλλικά, Γερμανικά, Ελεύθερο Σχέδιο, Γραμμικό Σχέδιο και Λατινικά
  • Μειώνονται οι ομάδες Προσανατολισμού από 4 σε 3. Πιο συγκεκριμένα οι ομάδες Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας συγχωνεύονται σε μία, η οποία ονομάζεται Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας
  • Μειώνονται κατά μία ώρα και τα τρία μαθήματα των νέων τριών Ομάδων Προσανατολισμού αντίστοιχα
  • Στην ομάδα των Ανθρωπιστικών Σπουδών το μάθημα της “Κοινωνιολογίας” αντικαθίσταται από τα Λατινικά.

Στην ίδια τάξη ενισχύονται:

Οι ώρες διδασκαλίας από 9 φτάνουν πια τις 14 ανά εβδομάδα.

  • Προστίθεται είτε το μάθημα της Ιστορίας, είτε των Μαθηματικών ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού.
  • Προστίθεται το δίωρο μάθημα των Αγγλικών
  • Προστίθεται μία ώρα ακόμα στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

______________________________________

Μερικές εύλογες σκέψεις…

Αισθάνομαι έντονα πως τα παιδιά μας θα βιώσουν τη στέρηση της επαφής τους με την καλλιτεχνική φύση του ανθρώπου, όπως αισθάνομαι και την όλο και μεγαλύτερη αφαίρεση ερεθισμάτων από τα σχολεία.

Στερούμε την πρόσβαση των παιδιών μας μέσω του σχολείου στις πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες, αλλά τα καλούμε ταυτόχρονα στις κάλπες να ψηφίσουν στην ηλικία των 17 χρόνων. Είναι τραγικό το γεγονός αυτό, αν αναλογιστούμε όλοι πως διακόπτουμε την ανάπτυξη της υγιούς σχέσης και κριτικής ικανότητας ενός εφήβου σε σχέση με την πολιτική.

Άρα κατά έναν τρόπο τα οδηγούμε στην πεπατημένη των γονιών ή των παππούδων τους, κάτι που εμφανώς δεν λειτούργησε ούτε στις δικές μας, αλλά ούτε και στις προηγούμενες γενιές.

Η πολιτικοποίηση του παιδιού τώρα θα αφήνεται στα χέρια του περιβάλλοντος του και όχι στην αμερόληπτη διαπαιδαγώγηση ενός εκπαιδευτικού. Αυτό φέρει δύο τινά: πρώτον, την πιθανόν ατυχή κομματικοποίηση του νέου, η οποία δεν θα βασίζεται στη δική του κρίση, μίας και δεν του δώσαμε την ευκαιρία να την αναπτύξει, και δεύτερον, την υπόνοια πως η δουλειά των εκπαιδευτικών αυτών ίσως να μην είναι τόσο σημαντική, μιας και δεν θεωρούνε πως είναι απαραίτητο να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους στην νέα γενιά. Μεγάλη αυταπάτη.

Δεν είναι τυχαίο ότι στην αρχαία Ελλάδα από τα πιο σημαντικά μαθήματα που διδασκόντουσαν οι νέοι ήταν η μουσική και η πολιτική. 

Εκτός λοιπόν των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών καταργούμε και οποιαδήποτε σχέση είχε το σχολείο με την τέχνη. Διακόπτουμε τα μαθήματα των καλλιτεχνικών και της θεατρολογίας και ό,τι αυτά συμπεριλαμβάνουν.

Άρα τώρα τα παιδιά, εκτός από κοινωνικά αδέξια και με ελλειπή πολιτική κρίση, θα μεγαλώνουν και με μη ολοκληρωμένη αισθητική, η οποία συνδέεται απόλυτα με την επαφή που έχει καθένας μας με την τέχνη. Για καλή μας τύχη θα έχουν αγγίξει ένα μικρό τμήμα της τέχνης μέσω της λογοτεχνίας και της ποίησης, που ευελπιστώ πως κανείς τους δεν θα έχει το θράσος να αποκόψει.

Με λυπεί το γεγονός ότι τα δικά μας παιδιά, στην δική μας χώρα, δεν έχουν πια το δικαίωμα όχι μόνο της μόρφωσης, αλλά και της καλλιέργειας που θα έπρεπε να τους παρέχεται από κρατικές δομές, όπως τα σχολεία.

Με λυπεί το γεγονός του ότι έχουν την ευκαιρία να διδαχτούν όλοι υποχρεωτικά Αγγλικά και Λατινικά, αλλά δεν θα μπορέσουν να διδαχτούν την διεθνή γλώσσα της μουσικής.

Με λυπεί το γεγονός του ότι εάν εγώ σαν γονιός δεν καταφέρω να ανακαλύψω την καλλιτεχνική του φύση, κανείς άλλος δεν θα την εντοπίσει. Καλώς ή κακώς δεν γεννηθήκαμε όλοι για να γίνουμε ή επιστήμονες ή φτηνά εργατικά χέρια. Όσο πιο γρήγορα φτάσουμε σε αυτή την συνειδητοποίηση, τόσο πιο δύσκολα θα προβαίνουν και αυτοί σε τόσο απροκάλυπτες κινήσεις.

Ανάμεσα μας υπάρχουν και καλλιτέχνες και επιστήμονες και εργάτες και οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να υπάρξει. Δεν βγαίνουμε από ζελατίνες και κουτιά. Μην προσπαθείτε να μας συσκευάσετε.       
Κοινοποιήστε
Docuventa Guests
Φιλοξενούμενοι αρθρογράφοι που δεν αποτελούν μόνιμα μέλη της συντακτικής μας ομάδας ή κείμενα άλλων πηγών που συνάδουν με τους σκοπούς της σελίδας μας.