Ο Δρ. Ιωάννης Καφενταράκης είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου του Νις, Ε.Ε.Π. στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, συντονιστής του Γραφείου Φυσικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Τζούντο και πρόεδρος του αθλητικού ομίλου Όμιλος Φίλων Τζούντο Μαγνησίας.
Ασχολείται συστηματικά με την ανάπτυξη και την διάδοση του αθλήματος του τζούντο σε επαγγελματικό, αλλά και ακαδημαϊκό επίπεδο.
_______________________________________
Πείτε μου λίγα λόγια για εσάς, πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με το τζούντο; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να ασχοληθείτε με αυτό;
Η ενασχόλησή μου με το άθλημα του τζούντο ξεκίνησε στο Πανεπιστήμιο. Νωρίτερα, κατά τα σχολικά μου χρόνια είχα ασχοληθεί με την πάλη και την ενόργανη γυμναστική. Όταν γνώρισα το τζούντο κατάλαβα ότι ο χαρακτήρας του είναι άκρως παιδαγωγικός και ότι ταίριαζε περισσότερο σε αυτά που σχεδίαζα να κάνω στο μέλλον. Ήταν ένας από τους λόγους που με οδήγησε στην εκπόνηση διδακτορικής διατριβής για το άθλημα στο Πανεπιστήμιο του Νις.
Γενικά το τζούντο ως άθλημα μπορεί να προσφέρει εκγύμναση νου και σώματος, ενώ παράλληλα μπορεί να «χτίσει» ισορροπημένους χαρακτήρες.
Ασχολείστε επαγγελματικά με το άθλημα;
Άρχισα να ασχολούμαι επαγγελματικά με το τζούντο το 1996 ιδρύοντας το σωματείο Όμιλος Φίλων Τζούντο Μαγνησίας. Ήταν το πρώτο σωματείο στη Μαγνησία και από τα πρώτα στη περιοχή της Θεσσαλίας, που ασχολήθηκε συστηματικά και σε ακαδημαϊκό επίπεδο με την καλλιέργεια και τη διάδοση του αθλήματος.
Βέβαια, πρέπει να πούμε ότι η καλλιέργεια ενός αθλήματος δεν τελειώνει στο γυμναστήριο. Ο σύλλογός μας όλα αυτά τα χρόνια σε συνεργασία με τοπικούς φορείς, πανεπιστήμια ελληνικά και ξένα, την Ελληνική Ομοσπονδία Τζούντο, διοργάνωσε αθλητικές εκδηλώσεις υψηλού επιπέδου, όπως για παράδειγμα είναι τα πανελλήνια πρωταθλήματα ή άλλες αθλητικές εκδηλώσεις βαλκανικού και ευρωπαϊκού επιπέδου.
Το ζήτημα είναι αφενός μεν οι αθλητές να αποκτούν εμπειρίες ζωής που μπορούν στο μέλλον τους να τις χρησιμοποιήσουν με ποικίλους τρόπους, αφετέρου δε η τοπική κοινωνία, και ειδικά μία περιφέρεια, να έρχεται σε επαφή με αθλήματα όχι τόσο γνωστά και με εκδηλώσεις που συνηθίζονται στην πρωτεύουσα.
Τι δεν γνωρίζει ο κόσμος για το τζούντο; Ποια είναι η φιλοσοφία του και τι πρέπει να μάθουμε γι’ αυτό;
Αυτά που δεν γνωρίζει ο κόσμος είναι πολλά. Πρόκειται για ένα άθλημα επαφής ή μονομαχίας, όπως συνηθίζεται να χαρακτηρίζεται. Επίσης, είναι ένα άθλημα, που όπως ανέφερα και σε προηγούμενη ερώτηση, έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα, αυτό είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά και τους εκπαιδευόμενους.
Το τζούντο είναι ένα από τα λίγα ολυμπιακά αθλήματα μονομαχίας, που έχουν φέρει τεράστιες διακρίσεις για την Ελλάδα σε ολυμπιακό, παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Οι πολεμικές τέχνες γενικά είναι αρκετά δημοφιλείς στους νέους. Θέλετε να μου πείτε τι μπορεί να προσφέρει σε έναν νέο το άθλημα του τζούντο; Τι πιστεύετε ότι το ξεχωρίζει από άλλα αθλήματα;
Το τζούντο στους νέους προσφέρει έναν ολοκληρωμένο τρόπο εκγύμνασης. Ο δείκτης ασφαλείας που προσφέρει για τον αθλούμενο είναι μεγάλος σε σχέση με τα άλλα αθλήματα επαφής, πράγμα που το ξεχωρίζει κιόλας. Ως προς τα υπόλοιπα στοιχεία, το τζούντο προσφέρει αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση στον αθλούμενο, ενώ καλλιεργείται και ο σεβασμός προς τους συναθλούμενους, αν και πρόκειται για ατομικό άθλημα.
Στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας υπάρχει ομάδα τζούντο; Μας είπατε τι μπορεί να προσφέρει στα παιδιά, στους φοιτητές όμως;
Από το 2004 έως και σήμερα υπάρχει η φοιτητική ομάδα τζούντο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές να συνεχίσουν το άθλημα και στο πανεπιστήμιο, καθώς επίσης και να συμμετέχουν σε φοιτητικές πανεπιστημιακές διοργανώσεις σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, το πανεπιστήμιο δίνει την ευκαιρία σε φοιτητές που δεν είχαν ασχοληθεί με αυτού του είδους τα αθλήματα να γνωρίσουν τα οφέλη τους, τόσο σε σωματικό επίπεδο όσο και σε πνευματικό.
Για τους φοιτητές να πούμε ότι είναι και ένα μέσο κοινωνικοποίησης και ένταξης στη πανεπιστημιακή κοινότητα και στην τοπική κοινωνία.
Όπως γνωρίζουμε είστε πρόεδρος στην Ελληνική Ομοσπονδία Τζούντο και με την ευκαιρία θέλω να μου πείτε μερικά πράγματα. Τι γίνεται με το άθλημα σε πανελλήνιο και τοπικό επίπεδο;
Μετά την Ολυμπιάδα του 2004 και την κατάκτηση του χρυσού μεταλλίου από τον Ηλία Ηλιάδη, το άθλημα απέκτησε τεράστια αναγνωρισιμότητα, πολλούς αθλητές και φίλους. Από τότε και έως σήμερα το τζούντο έχει διαγράψει μία επιτυχημένη πορεία τόσο σε αγωνιστικό όσο και σε αναπτυξιακό επίπεδο κάνοντάς το ένα από τα δημοφιλέστερα αθλήματα επαφής στην Ελλάδα.
Αυτή την περίοδο στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας πραγματοποιείται ένα πρότυπο επιμορφωτικό πρόγραμμα, το Self-Defense Instructor. Θέλετε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτό;
Το SDInstructor είναι ένα πρότυπο επιμορφωτικό πρόγραμμα, που διοργανώνεται από το Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Νις και το Γραφείο Φυσικής Αγωγής του Π.Θ.. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το πρώτο που έχει οργανωθεί σε ακαδημαϊκό επίπεδο και προσφέρει πιστοποιητικό εξειδικευμένης επιμόρφωσης.
Ο καθένας από τους συμμετέχοντες θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τον τρόπο διδασκαλίας της αυτοάμυνας ως τρόπου αυτοπροστασίας σε άτομα ή ομάδες, από έμπειρους καθηγητές πανεπιστημίου. Γενικά είναι μία πολύ καλή ευκαιρία για όσους ασχολούνται επαγγελματικά με τις πολεμικές τέχνες ή με την αυτοάμυνα ή θα ήθελαν στο μέλλον να ασχοληθούν, καθώς μετά την επιτυχή παρακολούθηση του SDInstructor παίρνουν στα χέρια τους, εκτός από την γνώση και την εμπειρία, ένα πιστοποιητικό το οποίο είναι επιφορτισμένο με ECTS, με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Τι κερδίζει λοιπόν ο καθένας που συμμετέχει στο SDInstructor;
Το πρόγραμμα είναι δομημένο με τέτοιο τρόπο, ώστε ο καθένας από τους συμμετέχοντες, ως εν δυνάμει εκπαιδευτής αυτοάμυνας, να λάβει την κατάλληλη κατάρτιση για να μπορέσει στο μέλλον να προχωρήσει στη διδασκαλία της αυτοάμυνας σε άτομα ή ομάδες, με τους πλέον σύγχρονους και ενδεδειγμένους τρόπους διδασκαλίας.
Τι έχει να κερδίσει; Γνώσεις και εμπειρία, που δεν θα μπορούσε με άλλον τρόπο να αποκτήσει.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Στόχος μου είναι να γίνει σωστή προβολή και ανάπτυξη του τζούντο σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα με σκοπό την αντιμετώπιση οποιασδήποτε μορφής κοινωνικής βίας και ανισότητας, γιατί το τζούντο λόγω του χαρακτήρα του μπορεί να υποστηρίξει στο έπακρο τέτοιου είδους δράσεις.
Αυτή η προσπάθεια βέβαια γίνεται μέσω του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σε συνεργασία με τοπικούς συλλόγους και ξένα πανεπιστήμια.
Έχοντας όλη αυτή την εμπειρία σε ακαδημαϊκό και αθλητικό επίπεδο, τι θα συμβουλεύατε τους νέους, που ξεκινούν τώρα τις σπουδές τους ή γενικά προσπαθούν να χτίσουν το μέλλον τους;
Να ασχολούνται όσο το δυνατόν περισσότερο με τον αθλητισμό και, αν θεωρούν ότι τους ταιριάζει κάποιο μαχητικό άθλημα, να δοκιμάσουν το τζούντο, αφού ο παιδαγωγικός του χαρακτήρας ενισχύει την περαιτέρω ανάπτυξη του χαρακτήρα και των δεξιοτήτων τους.
Γενικά έχω να πω σε όλους τους νέους ότι πρέπει να γνωρίζουν, άσχετα με το αν σπουδάσουν ή όχι, να προσπαθήσουν να αποκτήσουν πραγματική παιδεία, να καλλιεργηθούν και να έχουν υπομονή και επιμονή. Μόνο έτσι μπορούν να πετύχουν τους στόχους τους και εν τέλει να επιβραβευθούν γι’ αυτούς.