Κείμενο: Μαίρη Καντά, δημοσιογράφος στο JobsToday.gr

Στις μέρες μας, το να έχεις εργασία θεωρείται ευλογία. Νιώθεις ευγνωμοσύνη, αν μπορείς να δουλέψεις πάνω στο αντικείμενο που αγαπάς. Ο εργοδότης σου είναι τυχερός, εάν είσαι απόλυτα αφοσιωμένος στην δουλειά. Είσαι τρανό παράδειγμα για τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Υπερηφανεύεσαι, όταν λες πως δούλεψες μόνο 14 ώρες.

Αλλά είσαι πράγματι ευτυχισμένος; Όταν το πάθος για εργασία, γίνει εμμονή, πρέπει να προσέξεις ιδιαίτερα. Στο κείμενο που ακολουθεί, θα μάθεις τι είναι η εργασιομανία και πώς μπορείς να την αποφύγεις.

_____________________________________

Η εργασιομανία είναι μία μορφή ψυχαναγκαστικής διαταραχής της προσωπικότητας. Ο αγγλικός όρος είναι workaholic. Ο εργασιομανής, με απλά λόγια, είναι εθισμένος με την δουλειά του. Δουλεύει τόσο πολύ που δεν μπορεί να απολαύσει κανένα άλλο τομέα στη ζωή του. Έτσι, σταδιακά αυτοκαταστρέφεται η προσωπικότητα του.

Ο όρος της εργασιομανίας, επινοήθηκε από τον Αμερικανό ψυχολόγο Γουέιν Όουτς το 1968. Εκείνος σε ένα κείμενο του παραδέχτηκε πως είχε εθιστεί στην εργασία.

Η κλινική ψυχολόγος Barbara Killinger, ορίζει τον εργασιομανή, ως το εμμονικό άτομο με την εργασία που παραλύει συναισθηματικά σταδιακά. Είναι εθισμένο στον έλεγχο και στην δύναμη και καταπιέζεται για να αποκτήσει την αποδοχή και την κοινωνική αναγνώριση της επιτυχίας του.

Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ενός εργασιομανούς, είναι πολλά.

Το πρώτο χαρακτηριστικό, είναι η υπερβολική εργασία. Ο εργασιομανής, δεν έχει ωράρια. Δουλεύει πολύ περισσότερο από τον μέσο όρο. Ακόμα και αν σχολάσει από το γραφείο, συνεχίζει να δουλεύει στο σπίτι του. Τα βράδια, τα Σαββατοκύριακα ή στις αργίες και στις διακοπές.

Δεν μπορεί να σταματήσει την δουλειά. Αγχώνεται και ανησυχεί, όταν βρίσκεται μακριά της. Νιώθει αντιπαραγωγικός, εάν δεν ασχολείται συνέχεια με αυτή. Έτσι, είναι πάντα διαθέσιμος για οποιοδήποτε θέμα της εργασίας. Έχει πάντα ανοιχτό το τηλέφωνο, βρίσκεται σε επαφή συνέχεια με τα θέματα του γραφείου. Επιπλέον, αρνείται να μοιραστεί αρμοδιότητες. Θέλει ο ίδιος να διευθετεί όλα τα εργασιακά θέματα.

Ο εργασιομανής δεν έχει ποτέ χρόνο για την προσωπική του ζωή. Βασική του προτεραιότητα, πάντα είναι η εργασία. Τις ελάχιστες φορές που θα συναντηθεί με τους φίλους ή θα επικοινωνήσει με την οικογένεια, μιλάει διαρκώς για την δουλειά του. Πολλές φορές, δεν μπορεί να κοιμηθεί μέχρι να ολοκληρώσει τα project του.

Φοβάται υπερβολικά για μία μελλοντική αποτυχία στην εργασία του. Θέτει συχνά στόχους που δεν μπορούν να υλοποιηθούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να νιώθει “ανεπαρκής”. Ακόμα, αγνοεί τις επιπτώσεις των υπερβολικών ωρών εργασίας. Το μόνο που σκέφτεται είναι να ικανοποιήσει τους συναδέρφους και τους προϊστάμενους του.

Ένας εργασιομανής αυτοπροσδιορίζεται από τις επιδόσεις που έχει στην εργασία. Η ταυτότητα του εξαρτάται από το πώς τον αποδέχονται οι συνεργάτες του. Νιώθει ευτυχισμένος, εάν τον επιβραβεύσει ο προϊστάμενος. Ακόμα, υπάρχουν φορές που λέει ψέματα για τις ώρες που εργάζεται. Ίσως να αποκρύπτει αποτυχίες του παρελθόντος ή να υπερβάλει για τις επιτυχίες του.

Πολλές φορές, για τον εργασιομανή, η εργασία γίνεται ένας εύκολος τρόπος διαφυγής από την αντιμετώπιση των συναισθηματικών προβλημάτων. Μία από τις συνέπειες αυτής της εμμονής, είναι πως χάνονται οι ισορροπίες του ατόμου και επηρεάζονται οι σχέσεις του με τους άλλους ανθρώπους.

Οι εργασιομανείς που έχουν οικογένεια, απουσιάζουν συνέχεια από αυτή. Μα ακόμα και όταν περνούν χρόνο με φιλικά ή οικογενειακά πρόσωπα, εξακολουθούν να απαντούν σε τηλέφωνα ή να έχουν νευρικότητα. Έτσι, δεν ζουν την στιγμή, δεν επικεντρώνονται στα αγαπημένα τους άτομα και στο τέλος, επιδεινώνονται οι σχέσεις τους.

Η εργασιομανία, έχει επιπτώσεις και στην υγεία του ατόμου. Πολλές μελέτες αναφέρουν πως ένα άτομο που εργάζεται 11 ώρες την ημέρα, έχει 65% πιθανότητες να πάθει καρδιακό επεισόδιο. Υπάρχουν ακόμα καταγραμμένα περιστατικά θανάτου από υπερβολική εργασία.

Έχει παρατηρηθεί, επίσης, οι εργασιομανείς να υποφέρουν από στεφανιαία νόσο, αρτηριακή υπέρταση, καρδιακή ανεπάρκεια και αρτηριοσκλήρυνση. Η επαγγελματική εξουθένωση, είναι άλλη μια συχνή επίπτωση της εργασιομανίας.

_____________________________________

Μήπως αναγνώρισες κάποιο χαρακτηριστικό από τα παραπάνω; Νιώθεις πως “φλερτάρεις” με την εμμονή της εργασίας και φοβάσαι τις συνέπειες; Ηρέμησε. Το ότι αναγνώρισες τα σημάδια, είναι ένα θετικό πρώτο βήμα. Πολλοί εργασιομανείς, δεν πιστεύουν πως έχουν πρόβλημα. Μόλις καταλάβεις πως η σχέση σου με την δουλειά είναι προβληματική, προσπάθησε να την αλλάξεις.

Ξεκίνα φροντίζοντας την σωματική σου υγεία. Φάε καλά, ασκήσου και κοιμήσου αρκετά.

Έπειτα, βάλε όρια στην δουλειά. Καθημερινά, σταμάτα την ίδια ώρα την δουλειά και άρχισε ξανά την επόμενη ημέρα. Μη ξεχνάς τα τακτικά διαλείμματα. Φρόντισε η δουλειά να μένει πάντα στο γραφείο. Μη την μεταφέρεις στο σπίτι.

Και αν πάλι, εργάζεσαι από το σπίτι, κλείσε την πόρτα του δωματίου που λειτουργεί ως γραφείο, τις ώρες που δεν εργάζεσαι. Αφιέρωσε πολλές ώρες στην ξεκούραση και βρες χρόνο για την οικογένεια και τους φίλους σου. Βγες έξω για καφέ ή πήγαινε μια μικρή εκδρομή, χωρίς να πάρεις μαζί σου το κινητό τηλέφωνο ή το laptop.

Προσπάθησε να βρεις κάποιο χόμπι. Σκέψου πόσο όμορφα θα ήταν, εάν μάθαινες ένα άθλημα, ζωγραφική, εάν έκανες μαθήματα φωτογραφίας. Δώσε στον εαυτό σου το δικαίωμα να κάνει λάθος στην δουλειά. Αποδέξου πως είναι κάτι ανθρώπινο και πως δεν κρίνεται όλη σου η ζωή από αυτό. Ούτε και η επαγγελματική σου ιδιότητα.

Τέλος, εάν νιώθεις πως θέλεις να αλλάξεις και δεν μπορείς, μίλα με κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας. Ο ψυχολόγος θα σε βοηθήσει να βρεις κομμάτια της ευτυχίας σου μακριά από την εργασία.

Κοινοποιήστε
Φιλοξενούμενοι αρθρογράφοι που δεν αποτελούν μόνιμα μέλη της συντακτικής μας ομάδας ή κείμενα άλλων πηγών που συνάδουν με τους σκοπούς της σελίδας μας.