Όσοι αγαπούν το καλό θέατρο γνωρίζουν το όνομά της. Όσοι έχουν δει έργο που έχει διασκευάσει και σκηνοθετήσει περιμένουν το επόμενο βήμα της. Γιατί ξέρουν ότι η σκηνοθέτης Κωνσταντίνα Νικολαϊδη για άλλη μια φορά θα τους “ταξιδέψει”, θα τους κάνει να ονειρευτούν και θα ανασύρει συναισθήματα που ίσως και να ήταν για κάποιον λόγο τόσον καιρό θαμμένα βαθιά μεσ’ την ψυχή τους.

Η Κωνσταντίνα Νικολαϊδη δεν είναι απλά μια σκηνοθέτης. Έχουμε να κάνουμε με ένα άτομο με πολλά ταλέντα στην καλλιτεχνική φαρέτρα του. Έχει σπουδάσει στην Ανώτερη Δραματική Σχολή “Νέο Ελληνικό Θέατρο” Γ.Αρμένη, διαθέτει γνώσεις ποίησης και μουσικής, μεταφράζει και διασκευάζει θεατρικά έργα, ενώ είναι και ιδρυτικό μέλος της εταιρείας παραγωγής  θεατρικών παραστάσεων A PRIORI, της οποίας ο στόχος είναι η κοινωνική προσφορά μέσω της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Ας θυμηθούμε όμως κάποιες από τις θεατρικές παραστάσεις που έχει σκηνοθετήσει!

«ΜΠΑΛΟΥ, ΓΚΑΛΟΥ, ΝΤΑΛΟΥ»

Δεν υπήρχε περίπτωση να μην αναφέρω αυτή τη καταπληκτική θεατρική παράσταση πρώτη, καθώς μια αδυναμία στο παιδικό θέατρο την έχω! Το γεμάτο μηνύματα και ευαισθησία παραμύθι της Έρης Ρίτσου ζωντανεύει μπροστά στα μάτια των μικρών θεατών. Ένας παραπονιάρης ελέφαντας, ένας κλαψιάρης ιπποπόταμος κι ένας γκρινιάρης ρινόκερος καταφέρνουν υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Κωνσταντίνας Νικολαϊδη να πιάσουν τον παλμό του πιο απαιτητικού κοινού που δεν είναι άλλο από τα παιδιά.

«ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ»

Χαρακτηρίστηκε ως η παράσταση φαινόμενο και σίγουρα όχι αδίκως, καθώς δύσκολα ένα έργο ανεβαίνει στην χώρα μας για 5η χρονιά στο θέατρο. 12 ένορκοι συνεδριάζουν για να βγάλουν απόφαση σε μια υπόθεση ανθρωποκτονίας. Οι απόψεις τους μία ταυτίζονται και μία συγκρούονται με την συνείδησή τους να αμφιταλαντεύεται σχετικά με την λήψη της σωστής απόφασης. Επιβολή της θανατικής ποινής ή όχι; Μια Κωνσταντίνα Νικολαϊδη στα καλύτερά της. Ένα εξαίρετο καστ ηθοποιών και το σασπένς να χτυπάει κόκκινο!

«Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΒΑΝ ΙΛΙΤΣ»

Θεατρική διασκευή φιλοσοφικής νουβέλας του κορυφαίου Ρώσου λογοτέχνη Τολστόι. Αν και όχι από τα πιο γνωστά του έργα αποτελεί ένα πραγματικό διαμάντι άκρως ώριμα γραμμένο.

Οι συλλογισμοί που κάνει ο ετοιμοθάνατος δικαστής Ιβάν Ίλιτς, η διαπίστωση πως η ζωή του τελικά δεν ήταν αυτή που νόμιζε, η συνειδητοποίηση της θνητής φύσης, τύψεις για πεπραγμένα και για εκείνα που δεν έγιναν ποτέ γίνονται εικόνα χάρη στην υποκριτική δεινότητα των δύο ηθοποιών (Γιώργος Γαλίτης, Θανάσης Κουρλαμπάς) και την σκηνοθετικής μαεστρία της Κωνσταντίνας Νικολαϊδή.

«MΙΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ»

Ο διαχρονικός Σκρουτζ του Κάρολου Ντίκενς στα χέρια της Νικολαϊδη! Όσοι είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την θεατρική διασκευή, η οποία πατάει πιστά στο πρωτότυπο κείμενο του Ντίκενς, απλά μαγεύτηκαν! Η παράσταση σίγουρα αφορά μικρούς και μεγάλους και η σκηνοθετική προσέγγιση είναι τέτοια που δημιουργεί πλήθος συναισθημάτων, αλλά κι εκείνη την γιορτινή ατμόσφαιρα που αρμόζει στο έργο. Χρώματα, μουσική, υπέροχα κοστούμια και εξαιρετικές ερμηνείες σε ένα πραγματικό υπερθέαμα επί σκηνής!

«Οι 12 Ένορκοι»«Ο Θάνατος Του Ιβάν Ίλιτς» και η «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» θα συνεχιστούν και του χρόνου, ενώ αναμένονται άλλες δυο παραστάσεις, ο «Όλιβερ Τουίστ» στον Ελληνικό Κόσμο και το «Sunset Limited» στο Τρένο στο Ρουφ. Κωνσταντίνα Νικολαϊδη, σε θαυμάζω ως σκηνοθέτιδα και σε εκτιμώ για την αυθεντικότητα του χαρακτήρα σου.

Η πετυχημένη σκηνοθέτης Κωνσταντίνα Νικολαϊδη παρά το φορτωμένο πρόγραμμα της βρήκε τον χρόνο να απαντήσει στο 10 στα 10  του περιοδικού μας. Την ευχαριστούμε πολύ!

10 ΣΤΑ 10 ΜΕ ΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ

1. Η καλή σκηνοθεσία μπορεί να “σώσει” ένα μέτριο έργο;

Ναι, μπορεί να το «σώσει», αλλά μόνο αυτό. Δεν μπορεί δηλαδή να κάνει κάτι περισσότερο. Η θεατρική διασκευή όμως μπορεί να κάνει περισσότερα. Το να πειράξεις ένα κείμενο, ενημερώνοντας φυσικά το κοινό ότι πρόκειται για διασκευή, μπορεί να κάνει ακόμη κι ένα μέτριο έργο πολύ καλό, γιατί ουσιαστικά ξαναγράφεται.

2. Πώς αντιμετωπίζει η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη τους “Σκρουτζ” που συναντάει στην πραγματική ζωή;

Προσπαθώ -γιατί η αλήθεια είναι ότι δεν είναι εύκολο- να μην κρίνω, πόσο μάλλον κατακρίνω, πρόσωπα και καταστάσεις. Συνήθως βλέποντας κάποιον Σκρουτζ σκέφτομαι ότι ο κάθε άνθρωπος περπατά στο προσωπικό του μονοπάτι που θα τον βγάλει στον δικό του παράδεισο ή στην δική του κόλαση. Το που θα φτάσει εξαρτάται κατά ένα μεγάλο ποσοστό από τον ίδιο. Τις περισσότερες φορές, οι επιλογές μας είναι αυτές που, είτε μας κλείνουν στον μικρόκοσμό μας, όπως τον Σκρουτζ (κόλαση), είτε μας ανοίγουν ορίζοντες Αγάπης (παράδεισος).

3. Βρίσκεστε στο ίδιο πλοίο με μια ιστορική προσωπικότητα άλλης εποχής. Ποια θα θέλατε να είναι αυτή και τι θα την ρωτούσατε;

Σίγουρα θα ήθελα να βρεθώ με μία φωτεινή προσωπικότητα και όχι με τον Χίτλερ. Αλλά δεν θα ρωτούσα κάτι. Ο χρόνος είναι κάτι ιερό και πολύ σοφά ο άνθρωπος -τουλάχιστον μέχρι στιγμής- δεν τον έχει διαταράξει. Επικίνδυνο παιχνίδι η διατάραξη του χρόνου. Οπότε υποθέτω… απλώς θα τον αγκάλιαζα και θ’ αγναντεύαμε τον ωκεανό χωρίς να πούμε λέξη. Θα ήταν υπεραρκετό και για τους δυο μας.

4. Πώς αντιμετωπίζει μια σκηνοθέτιδα τους “αδιάβαστους” ηθοποιούς;

Ευτυχώς δεν μου έχει τύχει μέχρι στιγμής. Όλοι οι ηθοποιοί με τους οποίους έχω συνεργαστεί, έχουν τη συνέπεια και το ήθος ώστε να είναι διαβασμένοι και ορεξάτοι να σκάψουμε βαθιά τον εκάστοτε ρόλο και έργο.

5. Κανείς μέχρι στιγμής δεν μας έχει καλύψει με την απάντησή του κυρίως ως προς την τεκμηρίωση κι έτσι ελπίζουμε εσείς να τα καταφέρετε. Αλήθεια ”Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;”

Μιλώντας βιολογικά πιθανότατα το αυγό έκανε την κότα. Απαντώντας όμως στην ουσία τις ερώτησης θα έλεγα ότι δεν έχει σημασία ποιο έκανε ποιο. Και η κότα και το αυγό ΥΠΑΡΧΟΥΝ.

6. Αν ήσασταν βιβλίο, ποιος θα ήταν ο τίτλος του;

Θα αναβαπτιζόμουν με τον τίτλο ενός υπέροχου βιβλίου «Αγάπη, η χαραμάδα της αιωνιότητας» του Ερνέστο Καρντενάλ.

7. Έχετε να φάτε πάνω από έναν μήνα όταν ξαφνικά μια καλή νεράιδα αποφασίζει να σας κάνει το τραπέζι με όλα τα καλά του κόσμου. Οι σιελογόνοι αδένες σας σκοπεύουν να κάνουν υπερωρίες, όταν από την άλλη άκρη του Ατλαντικού ακούγεται μια φωνή. ”Konstantina honey don’t touch anything, αλλιώς θα χάσεις το Όσκαρ Σκηνοθεσίας που ετοιμάζουμε για σένα!” Πώς αντιδράτε; (Σημείωση: Είναι άγνωστο πότε θα έρθετε ξανά σε επαφή με φαγητό!)

Φαγητό με την πρώτη… αλλά και την τελευταία σκέψη!

8. Βρίσκεστε σε γνωστό στέκι όταν σας πλησιάζουν δύο έγκριτοι δημοσιογράφοι με σκοπό να σας αποσπάσουν κάποια δήλωση. Είστε πρόθυμη να μιλήσετε μα γρήγορα συνειδητοποιείτε ότι σας έχουν μπερδέψει με συνάδελφο. Πώς αντιδράτε;

Το λέω, γελάμε και παίρνει ο καθένας το δρόμο του.

9. Πόσο αυστηρή είναι η Κωνσταντίνα με τον εαυτό της όταν εντοπίσει κάποιο σκηνοθετικό της λάθος;

Όπως δεν είμαι αυστηρή με τους συνεργάτες μου έτσι δεν είμαι και με τον εαυτό μου. Θα ήταν άδικο να μου το κάνω αυτό. Λάθη γίνονται και δεν θα σταματήσουν να γίνονται σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας. Το θέμα είναι να μην υπάρχει κακή προαίρεση.

10. Ποια από τις δέκα ερωτήσεις σας δυσκόλεψε περισσότερο και γιατί; (Οι απαντήσεις καμία και όλες απορρίπτονται!)

Με ποια ιστορική προσωπικότητα θα ήθελα να βρεθώ. Για την ακρίβεια, την άφησα για το τέλος.

Κοινοποιήστε
Χριστίνα Καρρά
Καθηγήτρια Γερμανικών, κειμενογράφος και συγγραφέας με τρία βιβλία στο ενεργητικό της: " Η κόρη του Ναζί", "Η φαλαινίτσα που ήθελε να γίνει γλάρος " και το πιο πρόσφατο "Γιατί το λεμονάκι δεν ήθελε να γίνει ποτέ πεπονάκι" από τις εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη. Έχει έναν γιο και θεωρεί ότι η ευτυχία κρύβεται στα μικρά πράγματα που συνήθως προσπερνάμε. Αγαπημένη της ρήση: "Για να ανέβεις στην κορυφή, επιβάλλεται να ξεκινήσεις από την βάση."